Monday, December 17, 2012

Muslimah (Part 2)

Assalamualaikum,

ada part 2, hehe..sambung sebab Ain rasa ada lagi yang Ain tak sampaikan. Hati ni rasa tak tenteram selagi tak tulis. Ain bukan nak berlagak pandai jauh lagi mengaku begitu arif soal agama. Sangat-sangat jauh menyimpang dari niat asal Ain. Ain cuma nak kita sama-sama beringat diri kita sebab iman kita ada turun naiknya.

Ain teringat tentang beberapa insan di sekeliling Ain yang memberikan jawapan-jawapan yang ingin Ain kongsi bila Ain ada berkias soal tudung dan pakain yang dipakai mereka. Bukan niat Ain nak membuka aib tapi ini ulasan semata-mata.

1. Belum sampai seru lagi.
Bila seru akan sampai kalau kita tidak mencari dan berusaha. Perumpaan yang Ain boleh katakan disini, kalau kita nak makan nasi tapi kita tak berusaha untuk masak macam mana nak dapat makan nasi ataupun kalau kita dah basuh beras tapi kita tak nyalakan api macam mana beras tu nak jadi nasi? Kalau kita dah pakai tudung alhamdulillah kita dah separuh jalan sempurnakan menutup aurat tapi tidak ada salahnya kita melengkapkan menutup aurat tu dengan sempurna dengan
                a)melabuhkan tudung melepasi dada,
               b) memakai baju yang longgar dan labuh melepasi punggung
               c) memakai tudung yang tidak nipis
               d) memakai stocking sebab kaki kita juga adalah aurat yang perlu ditutup.

2. Dah memang ini gaya saya, tak reti la nak pakai macam tu.
Siapalah kita ni nak lawan apa yang Allah SWT dah tetapkan. Andai ada usaha, doa dan tawakkal kepada Allah SWT,  pasti segalanya mudah. Kita ini kadang-kala begitu bongkak dengan-Nya sampai kita mendakkan apa yang sudah tertulis. Kita tidak sedar itu kerana kita biarkan diri kita leka dengan perkataan 'nanti'.. Selagi kita berpegang dengan perkataan nanti, selagi itulah kita akan berada di takuk yang lama.

psst: Ain sayang semua muslimah diluar sana seperti Ain sayangkan diri Ain.


No comments:

Post a Comment

being nice yer....