Wednesday, December 19, 2012

Berhijrah

Assalamualaikum,

Berhijrah??? emm, apa tu?
Sejak dua menjak ni ramai artis dah berhijrah kan? Tapi Ain bukan nak bercerita pasal artis berhijrah sebab cerita tu korang semua dah tahu kan.
Ain nak bercerita pasal pengijrahan Ain walaupun tidaklah seberapa.Ain masih lagi berusaha dan belajar apa yang mampu buat masa ni.
Berhijrah bukan untuk orang yang dari tak pakai tudung kepada pakai tudung je tapi untuk dari tak pakai tudung kepada pakai tudung, dari tak tahu apa-apa langsung pasal agama kepada tahu tentang agama (of course kena amalkan), dan dari akhlak yang tunggang langgang kepada keperibadian seorang umat Islam.

Maaf Ain bukan nak kata orang yang tidak tutup aurat dengan betul itu tak elok tapi keperibadian yang elok tu ditambah menutup aurat dengan elok itu kan lebih manis.

Ain mula pakai tudung masa darjah 4 (secara tepatnya hujung tahun), tapi itu pun on off la sebab ye la pakai pon sebab cikgu asyik bisng budak darjah empat dah kena pakai tudung. Sampai dah di tingkatan 1, Ain masuk sekolah menengah dan sekolah itu sekolah PEREMPUAN SAHAJA. Bermulalah sesi perkenalan yang lebih dekat pasal agama Islam, pasal aurat dan keperibadian Islam. Alhamdulillah Ain dikelilingi oleh sahabat-sahabat yang baik-baik jadi Ain pon ikut jadi baik macam mereka(uih skema ayat..(^.^))... Dan istimewanya sekolah Ain akan mengadakan program Qiamullail setiap tahun, jadi melalui program-program macam ni Ain berpeluang belajar benda-benda yang tak dapat masa pembelajaran biasa di sekolah dan dapat berkenalan dengan kakak-kakak fasilitator yang sangat Ain kagumi sebab mereka menutup aurat dengan sempurna, berkeperibadian Islam dan lain-lain. Ain sangat kagumi mereka sebab di usia yang muda mereka mempunyai ilmu agama yang banyak.

Seperti remaja-remaja yang lain seusia Ain mudah terpengaruh juga la..Kadang-kadang Ain akan terlupa yang Ain ni perlu menjaga aurat Ain sebab terpengaruh tengok orang berfesyen yang entah apa-apa. Tapi bila Ain sedar balik, Ain akan perbetulkan. Ain berterusan macam tu sampai  lah sekarang. Anda semua mesti fikir..La macam tu ke? Lepas tu ada hati nak tegur orang..huhuhu...Macam yang kita tahu, iman kita ada turun naiknya. Kalau tidak ditop -up ia akan turun ...tapi walaupun macam tu Ain bersyukur sebab sekurang-kurangnya Ain ada kesedaran tu dan Ain tahu banyak yang kena belajar supaya Ain akan istiqomah... Ain sentiasa berdoa kepada Allah SWT supaya tetapkan iman Ain, tapi manusia mudah lupa, kadang-kadang Ain terleka dengan keseronokan duniawi. Astaghfirullah.... Dan Ain bersyukur sebab Allah SWT masih sayangkan Ain jadi berkali-kali Ain terleka, Ain akan disedarkan untuk kembali kepada-Nya. Alhamdulillah...(Alhamdulillah, dah hampir setahun Ain dapat istiqomah memakai stoking sebab dari rasa macam terpaksa, sehinggalah rasa macam tak lengkap kalau keluar tak pakai stoking, dan Ain berdoa hati Ain memang ikhlas buat macam tu..Dari segi pemakaian pula Ain cuba sedaya upaya Ain memakai pakaian yang menutup aurat dengan sempurna walau kadang kala Ain terleka tapi Ain cuba sentiasa beringat dan Ain dapat rasa kalau pakaian yang AIn pakai tidak kena dengan konsep menutup aurat secara sempurna Ain tak betah duduk rasa macam berdosa yang amat sangat.. satu perasaan yang sukar digambarkan...)

Dari hari Ain sedar tentang tu, Ain cuba sedaya upaya untuk sentiasa beringat supaya Ain tidak terleka lagi. Ain mencuba untuk belajar dan menerapkan nilai-nilai Islam dalam diri Ain. Sebab Ain tahu betapa manisnya nilai Iman dan Islam tapi Ain masih tak dapat nak merasa manis tu sebab Ain sering mudah terleka.

In syaa Allah, kalau kita nak seribu daya tak nak seribu dalih. Sahabat-sahabat, kita tentu sedih kan kalau orang yang kita sayang lupakan kita? Kalau macam tu tak sedihkah kita kalau Allah SWT lupakan kita? Tapi Allah SWT sentiasa disisi hamba-hambanya. Setiap kali kita memerlukan-Nya, kita hanya perlu berdoa dan In sya Allah pertolongan-Nya akan sampai pada kita dalam sedar atau tidak..

Dan Ain sentiasa berdoa Ain akan istiqomah.. IN SYAA ALLAH...

psst: Jom sahabat-sahabat kita berhijrah menjadi seorang Islam yang lebih baik. Kalau kita sentiasa ingat Allah SWT kita akan rasa betapa manisnya nilai itu..Amiiin.

Sedikit peringatan bersama:
1) Solat 5 waktu
2) Baca Al-Quran
3) Sentiasa cari peluang untuk tambah ilmu agama melalui pelbagai cara
4) Bersahabat dengan orang-orang yang baik
5) Berdoa kepada Allah tanpa putus asa
6) Sentiasa bersyukur
7) Banyak lagi sebenrnya dan Ain sendiri sedang belajar..

No comments:

Post a Comment

being nice yer....